Jakie akty prawne regulują transport drogowy i międzynarodowy?
Transport drogowy, zarówno krajowy, jak i międzynarodowy, jest ściśle regulowany przez szereg aktów prawnych mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa, efektywności oraz ochrony środowiska. W Polsce i na arenie międzynarodowej istnieją konkretne przepisy i regulacje, które definiują zasady działania branży TSL. Jakie akty prawne powinni znać nie tylko kierowcy, ale także właściciele firm spedycyjnych?
Jakie są najważniejsze akty prawne regulujące działalność przewozu towarów?
Działalność transportowa jest dosyć specyficzna, ponieważ obszar, w jakim poruszają się kierowcy i realizują zlecenia, obejmuje nie tylko teren Polski, ale także innych krajów na całym świecie. Wśród najważniejszych aktów prawnych związanych z przewozem drogowym zaliczyć można:
- akty normatywne z polskim prawie,
- akty wykonawcze,
- rozporządzenia,
- konwencje międzynarodowe.
Co jednak istotne, zapisy wymienionych regulacji różnią się od siebie. Dlatego też przewoźnicy powinni bardzo dobrze prawo przewozowe i przepisy transportowe.
Prawo transportowe w polskim ustawodawstwie
W polskim prawie można wymienić wiele różnych rozporządzeń i ustaw, które regulują warunki wykonywania zawodu przewoźnika drogowego oraz samego transportu towarów. Są one podstawą do legalnego prowadzenia działalności gospodarczej w branży TSL, które funkcjonują na terenie Polski. Wśród najważniejszych ustaw wymienić można:
- ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe – jej zapisy określają między innymi odgórnie narzucone zasady przewozu ludzi i rzeczy,
- ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym – jej zapisy określają zasady ruchu drogowego po drogach publicznych, na dodatek znajdują się w niej wymagania dotyczące pojazdów, które mają zostać dopuszczone do ruchu,
- ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym – określone są w niej zasady wykonywania krajowych przewozów towarów, a także międzynarodowego transportu drogowego, znajdują się w niej również zapisy, jakie warunki musi spełnić przewoźnik, aby uzyskać konkretny certyfikat kompetencji zawodowej,
- ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców.
Jakie obowiązują akty prawne i konwencje w transporcie drogowym poza Polską?
Obecnie można wymienić wiele aktów prawnych, które regulują transport drogowy oraz określają, jakie dokumenty przewozowe w transporcie drogowym musi posiadać przewoźnik. Warto również zaznaczyć, że wiele z tych przepisów niejako zazębia się z tymi, jakie obowiązują w Polsce. Należy jednak pamiętać, że niektóre dokumenty podlegają częstszej aktualizacji, czego efektem są zmiany w wymogach dotyczących przewoźników. Najważniejsze akty prawne i konwencje w transporcie drogowym międzynarodowym to:
- konwencja celna dotycząca międzynarodowego przewozu towarów z zastosowaniem karnetu TIR,
- rozporządzenie nr 1071/2009 ustanawiające wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylające dyrektywę Rady 96/26/WE
- rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym,
- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych,
- konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów.
Kto i dlaczego powinien znać obowiązujące przepisy dotyczące transportu drogowego?
Wszystkie przepisy związane z branżą TSL powinni znać przede wszystkim przewoźnicy i firmy, które operują nie tylko na polskim, ale także na międzynarodowym rynku. Najważniejsze przepisy obejmują zarówno prawa, jak i obowiązki przedsiębiorstw, które zajmują się transportem towarów. Dzięki temu można działać w pełni legalnie i jednocześnie dbać o swoje bezpieczeństwo oraz innych uczestników dróg.
Warto mieć świadomość, że wszystkie akty prawne, konwencje i rozporządzenia mają realny wpływ na to, jak funkcjonują firmy oraz pracownicy w nich zatrudnieni. Poza tym, ich dobra znajomość to także możliwość uniknięcia kar, dodatkowych kosztów oraz strat przez podmioty działające w branży TSL. Złe zabezpieczenie towarów, czy łamanie przepisów ruchu drogowego to możliwość otrzymania wysokiego mandatu lub kary za granicą. Ponadto w ten sposób generowane są straty czasu, a ten jak wiadomo, jest na wagę każdej złotówki.